¿Qué es la función "antirrebote" en JavaScript?
Estoy interesado en la función "antirrebote" en JavaScript, en Función antirrebote de JavaScript .
Desafortunadamente, el código no se explica con suficiente claridad para que yo lo entienda. ¿Cómo funciona (dejé mis comentarios a continuación)? En resumen, realmente no entiendo cómo funciona esto.
// Returns a function, that, as long as it continues to be invoked, will not
// be triggered. The function will be called after it stops being called for
// N milliseconds.
function debounce(func, wait, immediate) {
var timeout;
return function() {
var context = this, args = arguments;
var later = function() {
timeout = null;
if (!immediate) func.apply(context, args);
};
var callNow = immediate && !timeout;
clearTimeout(timeout);
timeout = setTimeout(later, wait);
if (callNow) func.apply(context, args);
};
};
El fragmento de código copiado anteriormente estaba callNow
en el lugar equivocado.
El código de la pregunta se modificó ligeramente con respecto al código del enlace. En el enlace hay una comprobación (immediate && !timeout)
antes de crear un nuevo tiempo de espera. Tenerlo después hace que el modo inmediato nunca se active. He actualizado mi respuesta para anotar la versión funcional desde el enlace.
function debounce(func, wait, immediate) {
// 'private' variable for instance
// The returned function will be able to reference this due to closure.
// Each call to the returned function will share this common timer.
var timeout;
// Calling debounce returns a new anonymous function
return function() {
// reference the context and args for the setTimeout function
var context = this,
args = arguments;
// Should the function be called now? If immediate is true
// and not already in a timeout then the answer is: Yes
var callNow = immediate && !timeout;
// This is the basic debounce behaviour where you can call this
// function several times, but it will only execute once
// (before or after imposing a delay).
// Each time the returned function is called, the timer starts over.
clearTimeout(timeout);
// Set the new timeout
timeout = setTimeout(function() {
// Inside the timeout function, clear the timeout variable
// which will let the next execution run when in 'immediate' mode
timeout = null;
// Check if the function already ran with the immediate flag
if (!immediate) {
// Call the original function with apply
// apply lets you define the 'this' object as well as the arguments
// (both captured before setTimeout)
func.apply(context, args);
}
}, wait);
// Immediate mode and no wait timer? Execute the function...
if (callNow) func.apply(context, args);
}
}
/////////////////////////////////
// DEMO:
function onMouseMove(e){
console.clear();
console.log(e.x, e.y);
}
// Define the debounced function
var debouncedMouseMove = debounce(onMouseMove, 50);
// Call the debounced function on every mouse move
window.addEventListener('mousemove', debouncedMouseMove);
Lo importante a tener en cuenta aquí es que debounce
produce una función que está "cerrada sobre" la timeout
variable. La timeout
variable permanece accesible durante cada llamada de la función producida, incluso después de que debounce
haya regresado, y puede cambiar en diferentes llamadas.
La idea general debounce
es la siguiente:
- Comience sin tiempo de espera.
- Si se llama a la función producida, borre y restablezca el tiempo de espera.
- Si se alcanza el tiempo de espera, llame a la función original.
El primer punto es justo var timeout;
, de hecho es justo undefined
. Afortunadamente, clearTimeout
es bastante laxo con su entrada: pasar un undefined
identificador de temporizador hace que simplemente no haga nada, no arroja un error o algo así.
El segundo punto lo realiza la función producida. Primero almacena cierta información sobre la llamada (el this
contexto y el arguments
) en variables para poder usarlas luego para la llamada rechazada. Luego borra el tiempo de espera (si había uno establecido) y luego crea uno nuevo para reemplazarlo usando setTimeout
. Tenga en cuenta que esto sobrescribe el valor de timeout
y este valor persiste en múltiples llamadas a funciones. Esto permite que el rebote realmente funcione: si la función se llama varias veces, timeout
se sobrescribe varias veces con un nuevo temporizador. Si este no fuera el caso, varias llamadas provocarían que se iniciaran varios temporizadores y todos permanecerían activos; las llamadas simplemente se retrasarían, pero no serían rechazadas.
El tercer punto se realiza en la devolución de llamada del tiempo de espera. Desarma la timeout
variable y realiza la llamada a la función real utilizando la información de llamada almacenada.
Se supone que la immediate
bandera controla si la función debe llamarse antes o después del temporizador. Si es así false
, la función original no se llama hasta que se alcanza el temporizador. Si es así , primerotrue
se llama a la función original y no se volverá a llamar hasta que se agote el temporizador.
Sin embargo, creo que la if (immediate && !timeout)
verificación es incorrecta: timeout
se acaba de configurar en el identificador del temporizador devuelto por setTimeout
lo que !timeout
siempre está false
en ese punto y, por lo tanto, nunca se puede llamar a la función. La versión actual de underscore.js parece tener una verificación ligeramente diferente, donde se evalúa immediate && !timeout
antes de llamar setTimeout
. (El algoritmo también es un poco diferente, por ejemplo, no usa clearTimeout
.) Es por eso que siempre debes intentar usar la última versión de tus bibliotecas. :-)
Las funciones rebotadas no se ejecutan cuando se invocan. Esperan una pausa de las invocaciones durante un período configurable antes de ejecutarse; cada nueva invocación reinicia el cronómetro.
Las funciones limitadas se ejecutan y luego esperan un período configurable antes de poder activarse nuevamente.
El rebote es excelente para eventos de pulsación de teclas; cuando el usuario comienza a escribir y luego hace una pausa, usted envía todas las pulsaciones de teclas como un solo evento, lo que reduce las invocaciones de manejo.
Throttle es excelente para puntos finales en tiempo real que solo desea permitir que el usuario invoque una vez por un período de tiempo determinado.
Consulte también Underscore.js para conocer sus implementaciones.
Yo tampoco entendí completamente cómo funcionaba una función antirrebote cuando la encontré por primera vez. Aunque son de tamaño relativamente pequeño, en realidad emplean algunos conceptos de JavaScript bastante avanzados. Será útil tener un buen control del alcance, los cierres y el setTimeout
método.
Dicho esto, a continuación se explica y se demuestra la función antirrebote básica en mi publicación mencionada anteriormente.
El producto terminado
// Create JD Object
// ----------------
var JD = {};
// Debounce Method
// ---------------
JD.debounce = function(func, wait, immediate) {
var timeout;
return function() {
var context = this,
args = arguments;
var later = function() {
timeout = null;
if ( !immediate ) {
func.apply(context, args);
}
};
var callNow = immediate && !timeout;
clearTimeout(timeout);
timeout = setTimeout(later, wait || 200);
if ( callNow ) {
func.apply(context, args);
}
};
};
La explicación
// Create JD Object
// ----------------
/*
It's a good idea to attach helper methods like `debounce` to your own
custom object. That way, you don't pollute the global space by
attaching methods to the `window` object and potentially run in to
conflicts.
*/
var JD = {};
// Debounce Method
// ---------------
/*
Return a function, that, as long as it continues to be invoked, will
not be triggered. The function will be called after it stops being
called for `wait` milliseconds. If `immediate` is passed, trigger the
function on the leading edge, instead of the trailing.
*/
JD.debounce = function(func, wait, immediate) {
/*
Declare a variable named `timeout` variable that we will later use
to store the *timeout ID returned by the `setTimeout` function.
*When setTimeout is called, it retuns a numeric ID. This unique ID
can be used in conjunction with JavaScript's `clearTimeout` method
to prevent the code passed in the first argument of the `setTimout`
function from being called. Note, this prevention will only occur
if `clearTimeout` is called before the specified number of
milliseconds passed in the second argument of setTimeout have been
met.
*/
var timeout;
/*
Return an anomymous function that has access to the `func`
argument of our `debounce` method through the process of closure.
*/
return function() {
/*
1) Assign `this` to a variable named `context` so that the
`func` argument passed to our `debounce` method can be
called in the proper context.
2) Assign all *arugments passed in the `func` argument of our
`debounce` method to a variable named `args`.
*JavaScript natively makes all arguments passed to a function
accessible inside of the function in an array-like variable
named `arguments`. Assinging `arguments` to `args` combines
all arguments passed in the `func` argument of our `debounce`
method in a single variable.
*/
var context = this, /* 1 */
args = arguments; /* 2 */
/*
Assign an anonymous function to a variable named `later`.
This function will be passed in the first argument of the
`setTimeout` function below.
*/
var later = function() {
/*
When the `later` function is called, remove the numeric ID
that was assigned to it by the `setTimeout` function.
Note, by the time the `later` function is called, the
`setTimeout` function will have returned a numeric ID to
the `timeout` variable. That numeric ID is removed by
assiging `null` to `timeout`.
*/
timeout = null;
/*
If the boolean value passed in the `immediate` argument
of our `debouce` method is falsy, then invoke the
function passed in the `func` argument of our `debouce`
method using JavaScript's *`apply` method.
*The `apply` method allows you to call a function in an
explicit context. The first argument defines what `this`
should be. The second argument is passed as an array
containing all the arguments that should be passed to
`func` when it is called. Previously, we assigned `this`
to the `context` variable, and we assigned all arguments
passed in `func` to the `args` variable.
*/
if ( !immediate ) {
func.apply(context, args);
}
};
/*
If the value passed in the `immediate` argument of our
`debounce` method is truthy and the value assigned to `timeout`
is falsy, then assign `true` to the `callNow` variable.
Otherwise, assign `false` to the `callNow` variable.
*/
var callNow = immediate && !timeout;
/*
As long as the event that our `debounce` method is bound to is
still firing within the `wait` period, remove the numerical ID
(returned to the `timeout` vaiable by `setTimeout`) from
JavaScript's execution queue. This prevents the function passed
in the `setTimeout` function from being invoked.
Remember, the `debounce` method is intended for use on events
that rapidly fire, ie: a window resize or scroll. The *first*
time the event fires, the `timeout` variable has been declared,
but no value has been assigned to it - it is `undefined`.
Therefore, nothing is removed from JavaScript's execution queue
because nothing has been placed in the queue - there is nothing
to clear.
Below, the `timeout` variable is assigned the numerical ID
returned by the `setTimeout` function. So long as *subsequent*
events are fired before the `wait` is met, `timeout` will be
cleared, resulting in the function passed in the `setTimeout`
function being removed from the execution queue. As soon as the
`wait` is met, the function passed in the `setTimeout` function
will execute.
*/
clearTimeout(timeout);
/*
Assign a `setTimout` function to the `timeout` variable we
previously declared. Pass the function assigned to the `later`
variable to the `setTimeout` function, along with the numerical
value assigned to the `wait` argument in our `debounce` method.
If no value is passed to the `wait` argument in our `debounce`
method, pass a value of 200 milliseconds to the `setTimeout`
function.
*/
timeout = setTimeout(later, wait || 200);
/*
Typically, you want the function passed in the `func` argument
of our `debounce` method to execute once *after* the `wait`
period has been met for the event that our `debounce` method is
bound to (the trailing side). However, if you want the function
to execute once *before* the event has finished (on the leading
side), you can pass `true` in the `immediate` argument of our
`debounce` method.
If `true` is passed in the `immediate` argument of our
`debounce` method, the value assigned to the `callNow` variable
declared above will be `true` only after the *first* time the
event that our `debounce` method is bound to has fired.
After the first time the event is fired, the `timeout` variable
will contain a falsey value. Therfore, the result of the
expression that gets assigned to the `callNow` variable is
`true` and the function passed in the `func` argument of our
`debounce` method is exected in the line of code below.
Every subsequent time the event that our `debounce` method is
bound to fires within the `wait` period, the `timeout` variable
holds the numerical ID returned from the `setTimout` function
assigned to it when the previous event was fired, and the
`debounce` method was executed.
This means that for all subsequent events within the `wait`
period, the `timeout` variable holds a truthy value, and the
result of the expression that gets assigned to the `callNow`
variable is `false`. Therefore, the function passed in the
`func` argument of our `debounce` method will not be executed.
Lastly, when the `wait` period is met and the `later` function
that is passed in the `setTimeout` function executes, the
result is that it just assigns `null` to the `timeout`
variable. The `func` argument passed in our `debounce` method
will not be executed because the `if` condition inside the
`later` function fails.
*/
if ( callNow ) {
func.apply(context, args);
}
};
};